Contractul de exclusivitate

Contractul de exclusivitate


Exclusivitatea in tranzactiile imobiliare


In segmentul imobiliar international clientii si multe agentii imobiliare prefera sa colaboreze prin intermediul contractului de exclusivitate.


Contractul de exclusivitate se incheie intre client si o singura agentie imobiliara si presupune acordarea exclusiva a dreptului de reprezentare in cazul unei vanzari, inchirieri sau cumparari.


In Romania, conceptul de "contract de exclusivitate" este perceput ca fiind foarte restrictiv.
Din aceasta cauza, potentialii vanzatori sau cumparatori sunt destul de reticenti fata de aceasta modalitate de colaborare cu agentiile imobiliare. Aceasta situatie este determinata de lipsa de informatie privind acest tip de contract. Agentiile imobiliare profesioniste investesc bani si timp pentru a incheia (intermedia) tranzactia. De aceea, acestea sunt motivate de acordarea exclusivitatii. Spre deosebire de cazurile in care nu se incheie un astfel de contract, compania va investi mai multe resurse umane, materiale si logistica in vederea realizarii unei tranzactii rapide si profitabile pentru client.

 


In cazul exclusivitatii, agentia imobiliara isi prezinta punctual metodele de lucru si responsabilitatile, termenii contractului de exclusivitate fiind foarte clari exprimati.


De retinut: clauzele contractuale pot fi negociate intre parti si poate exista flexibilitate in stabilirea continutului acestora. Clientul poate cere agentiei sa specifice detaliat demersurile intreprinse.


La incheierea unui contract de exclusivitate puteti beneficia de o serie de avantaje; unele dintre acestea nu le veti putea regasi in cadrul unui contract de colaborare obisnuit. Atunci cand apelati concomitent la serviciile mai multor agentii imobiliare, nu va puteti astepta la nici un fel de strategie de marketing din partea acestora. Oferta sau cererea vor fi introduse in baza de date si in cazul in care acestea se potrivesc cu alte cereri si oferte imobiliare se vor face prezentarile necesare daca nu, vor intra pe lista de asteptare. De asemenea agentiile vor aloca un buget minim pentru aceste situatii, deoarece probabilitatea de a munci degeaba este foarte mare. Din aceasta cauza, exista riscul ca oferta dumneavoastra sa aibe un impact scazut.


Exclusivitatea ofertei de vanzare implica in primul rand prioritate in prezentarea acesteia catre toti potentialii cumparatori. Agentul imobiliar v-ar putea evalua proprietatea si v-ar putea sfatui in privinta obtinerii unui pret cat mai mare dar real de vanzare, interesul fiind reciproc (comisionul va fi raportat la pretul de vanzare).


Clientul va fi sustinut fara rezerve de agentia imobiliara in discutiile de negociere. Totodata, puteti beneficia de o reducere la plata comisionului de intermediere, iar agentia va suporta si plata unora dintre taxele aferente vanzarii.


Modalitatile prin care va fi promovata vanzarea proprietatii vor fi cele mai eficiente (banner, anunturi in ziare si reviste cu specific imobiliar, internet, etc.), agentia avand rolul si obligatia de a investi in promovare pana la vanzarea proprietatii.


Exista situatii in care agentiile imobiliare profesioniste colaboreaza cu alte agentii in vederea urgentarii tranzactiei. Prin acest lucru, clientul va economisi timp. O alta situatie prin care proprietarul poate castiga timp este cea in care imobilul supus vanzarii fiind nelocuit proprietarul poate alege sa lase cheile in agentie, acest lucru urmand sa fie stipulat in contractul de exclusivitate.


Vizionarile vor putea fi facute oricand, interesul companiei imobiliare fiind comun cu cel al vanzatorului. In cazul nerespectarii clauzelor contractuale puteti refuza plata comisionului pentru intermediere si puteti rezilia contractul de exclusivitate.